تحلیل تطبیقی تأثیر تفرجگاههای شهری در توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی بام سبز لاهیجان با بام سبز ماسال)

قسمتی از متن پایان نامه :

عناصر گردشگری شهری

الگوهای رفتاری گردشگران متاثر از منابع و جاذبه های گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی و امکانات و خدمات در شهر می باشد و تبلور آن فضای گردشگری را می سازد.

عناصر مهم گردشگری شهری را می توان بصورت ذیل تقسیم بندی نمود:

 

عناصر اولیه گردشگری

عنصر اولیه ورکن اصلی صنعت گردشگری، جاذبه می باشد. جاذبه های گردشگری (Tourist attraction) گردشگران را به بازدید از یک منطقه ترغیب می کنند. وجود منابع و جاذبه های گردشگری در مقصد برای جذب گردشگران ضروری می باشد. بازدید کنندگان و جهانگردان با دیدن آن نیازهای تفریحی موردنظر خود را از جهات مختلف تامین می کنند.

 

بطور کلی جاذبه ها به دو دسته تقسیم می شوند:

الف)- جاذبه های طبیعی: جاذبه هایی که طبیعت در اختیار ما قرار داده می باشد؛ مانند سواحل شنی، جنگل‎های استوایی، کوره راه های کوهستانی، چشمه های آب معدنی، چشم اندازهای طبیعی، رودخانه ها و… گردشگران را به محیط طبیعی جذب می کنند. بعضی از گردشگران اساسا به خاطر آب و هوا به مسافرت می طریقه. عده ای گرما و تابش آفتاب و عده ای سرما و بارش برف و بعضی نیز آب و هوای مرطوب را دوست دارند.

ب)- جاذبه های فرهنگی: که توسط بشر به وجودامده اند و شامل تمام تجلی ها و تبلورهای بیرونی و فرهنگ هر کشور می باشد که می توان آنها را دید، نمایش داد و یا به نوعی عرضه نمود.

ج)- جاذبه های شهری:  نفش پذیری و کارکرد شهرها در گردشگری تابعی از ویژگی ها، جاذبه ها و یا خدمات گردشگری می باشد. شهرها بر اساس تأثیر و کارکرد آنها به شهرهای تفرجگاهی و ییلاقی، شهرهای هنری و گنجینه ای، شهرهای فستیوالی و کنگره ای، شهرهای مذهبی و زیارتی، شهرهای درمانی و آسایشگاهی، برف شهرها و شهر بازنشستگان تقسیم بندی نمود.

جاذبه های شهری بطور خاص عبارتند از :

الف)- مکان های فعالیت برای گردشگران، در این نوع مکانها خود گردشگران از بعضی فعالیتها بازدید می‎کنند و یا در بعضی از آنها شرکت می کنند مانند خدمات و تسهیلات فرهنگی، ورزشی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ب)- مکان های تفریحی که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد مانند ویژگی های فیزیکی و نماد های اجتماعی و فرهنگی شهر

ارزشهای ذاتی یک جاذبه خود به خود جذاب نمی شوند بلکه نحوه ی عرضه آن می باشد که می تواند بر ارزش جاذبه بیفزاید و گردشگر بیشتری را جذب نماید. وجود امکاناتی مانند یک غذاسرای خوب، مکانی برای بازی کودکان، وجود تفریحگاه عمومی و… در کنار یک جاذبه نیازهای بسیاری از مردم را برطرف می‎سازد و در نتیجه آن جاذبه گردشگران بیشتری را به خود جذب می کند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

مطالعه تفاوتهای کارکردی بام سبز لاهیجان و ماسال در توسعه گردشگری

مقایسه عملکرد بام سبز لاهیجان و ماسال در توسعه گردشگری ناحیه مورد مطالعه

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه